Facebook ”piksel” og publikum
Ikke (aldri) start annonsering på Facebook og Instagram før du har installert og tatt i bruk Facebook sin «Piksel».
Dette er et lite script som ligger på nettsiden eller nettbutikken din som samler informasjon om en besøkende på nettsiden din. Med denne kan du bygge et publikum basert på hva de gjør, hva de ser på, legger handlevognen og kjøp. Det gir noen muligheter du ikke må gå glipp av.
Dette er din stille “usynlige hjelper” for å målrette annonser, optimalisere og å lære. Men husk å lag en oversikt over cookies og scripts du legger til – og at du har en personvern/GDPR-side.
Du finner denne under “Bedriftsinnstillinger->Datakilder->Piksler”.
Facebook Business Manager
Om du ikke har det fra før må man lage en “Business manager”-konto og deretter legge til en annonsekonto for å kunne bruke en pixel. Fordelen med en slik konto er at du kan legge til flere sider og annonsekontoer (maks to) per bruker. Fra denne kan du legge til personer eller firmaer som du vil gi tilgang til. F.eks. så kan du gi tilgang til annonsekontoen din til et byrå eller person som skal hjelpe deg med annonsering.
Opprette en Business Manager-konto på Facebook:
- Gå til business.facebook.com/overview.
- Klikk på Opprett konto.
- Skriv inn navnet på bedriften din, navnet ditt og jobb-e-postadressen din, og klikk på Neste.
- Angi bedriftens detaljer, og klikk på Send inn.
Når du har laget en Business Manager konto må du:
- Legge til personer i Business Manager
- Legge til sider i Business Manager
- Legge til annonsekontoer i Business Manager. (Her trenger du et kredittkort slik at du kan betale for annonsene.)
- Be om tilgang til en side i Business Manager
En bra video på hvordan Facebook Business Manager settes opp finner du her:
https://www.youtube.com/watch?v=GUzJwrjpRy0
Når Facebook har bygget opp dine publikumsgrupper kan du i ettertid målrette annonser basert på hva du har gjort eller ikke har gjort på nettsiden eller nettbutikken din. Om potensielle kunder ikke kjøpte noe, bare la noe i handlevogn og forlot siden, kan du lage en spesialannonse for å få de til å potensielt fullføre kjøpet.
Digitala tips

