Tips

Av Øystein Iversen 02 Dec, 2020
Det skal mer og mer til for å nå frem med budskapet ditt i sosiale medier. Bruker man video øker sjansen betydelig. Visste du at Facebook prioriterer å vise video fremfor statiske bilder i feeden til brukerne? Her er noen tips og eksempler:
Med videokamera som webkamera
Av Øystein Iversen 27 Nov, 2020
I disse tider foregår mange av møtene med kollegaer og kunder via nettet. De aller fleste bruker sin bærbare med innebygd kamera, men med enkle grep kan du gjøre telefonen din eller ditt gamle videokamera til supre alternativer den innebygde. Jobber med kunder over hele landet og da er det greit at kvaliteten på bildene ser proffe ut.
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Å få salg fra helt nye kunder nettbutikken kan være en utfordring uten å bruke "retargeting". Retargeting med produktkatalog på Facebook og Instagram er mulig den viktigste kampanje du kjører som nettbuikk-eier. Målet med den er å fange opp de startet kjøpereisen, men ikke fullførte. Når du har koblet opp varekatalogen din mot annonseplattformen til Facebook får du mange muligheter. Her kan du laste ned et kampanjediagram med for bruk av videoannonser og produktkataloger i Facebook Ads. PS: Husk også å installere pikselen . 
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Enten du har en etablert bedrift eller er i oppstartsfasen, så håper jeg at du får gode tips som du kan bruke for å lykkes i sosiale medier/kanaler. Målet med denne guiden er å gi noen tips basert på erfaringer av hva som virker. Tipsene er delt inn i flere artikler som du kan lese her: Sosiale kanaler og målgruppe – Hvilken sosiale kanal skal du prioritere og hvor finner du målgruppen din? Facebook ”piksel” og publikum – Hvorfor det er viktig å bruke «piksel». Annonsering på Facebook og Instagram – Hvordan annonserer du mest mulig effektivt? Konverteringssporing og analyse – Google analytics og Hotjar. Trenger du hjelp til å lykkes digitalt, send gjerne en e-post til digitala@digitala.no . Kort oppsummering av tipsene finner du her: Velg riktig sosial kanal. Beskriv målgruppen. Hvilke sosiale kanaler du mest sannsynlig klarer å nå dem gjennom. Lag en liste på hva du mener vil gi kundegruppen din verdi. Skriv, lag video, ta bilder er annet annet for publisering. Annonsering Lag en business manager konto. Opprett en annonsekonto. Opprett en Facebook pixel (må på plass) Sette opp et eller flere publikum basert på det du ønsker å oppnå. Analysere resultater Opprett en Google Analytics konto Prøv å ta i bruk Hotjar på siden din. Trenger du hjelp til å lykkes digitalt, send gjerne en e-post til digitala@digitala.no .
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Uten å være i en sosial kanal er du mest sannsynlig ikke synlig for målgruppen din. De fleste har i dag en Facebook-side, Instagram-konto, LinkedIn og Snapchat. Klarer man å bygge nok følgere så er dette gode kanaler for å få oppmerksomhet. Å skape “følgere” kan være ressurskrevende i starten, men kommer du i gang får du ofte resultater noe tid med jobbing. Å være tilstede i sosiale kanaler er i dag et “must” og de fleste er nok etablert der allerede, men hvilken bør du prioritere? Hvilken sosial kanal skal du prioritere? Det er avhengig av hvilket marked du jobber i, men Facebook og Instagram er ofte de sikreste kortene og en bra start. ”Alle” er der, uavhengig om de er aktive eller ikke. Instagram er veldig bra for merkevarebygging spesielt mot privatmarkedet, mens LinkedIn er smart om du jobber med B2B. Uansett om du er i B2C eller B2B så er nok Facebook den mest relevante og sikre kanalen. Mange glemmer Facebook og etablerer seg på Instagram først. Erfaringen etter flere år med markedsføring er at Facebook er den aller beste kanalen for å få direktesalg, men det er ingen fasit og er avhengig av markedet du er i. I utgangspunktet er det lettere få noen til å klikke seg videre fra Facebook enn f.eks. Instagram. Instagram-poster har ikke ikke mulighet til å linke videre til en nettside utenom i beskrivelsen av kontoen din (Bio). Instagram er veldig bra på merkevarebygging i rett marked. Selger du f.eks egenproduserte produkter er Instagram en viktig kanal for å bygge oppmerksomhet og følgere, selv om det krever en del innsats. Du må gi verdi for følgerne dine. Hvorfor skal de følge nettopp deg? Definere målgruppen din Det er viktig å prøve å beskrive målgruppen så godt som mulig. Demografi (alder, kjønn, bosted) og mulige interesser. Et hjelpemiddel for å finne ut mer om hvor mange du potensielt kan nå gjennom annonsering på Facebook er Audience Insights . Den gir deg mulighet til å se potensiell rekkevidde for målgruppen din. Ipsos sin Some-Tracker er veldig nyttig for å se hvilke sosiale kanaler som brukes i Norge og hvilke demografi brukerne har. Rapportene legges ut her. Husk å gi verdi til målgruppen din! Hvordan du gjør det er avhengig av hvilken bransje du jobber i, og du kjenner den antagelig best selv. Selger du interiørprodukter er kanskje en inspirasjonsguide (blogg) på nettsiden noe du kan vurdere. Nå som du leser denne guiden er det et eksempel på å gi verdi, det er i hvert fall målet. Å gi deg gode tips til hvordan lykkes digitalt. Husk at innholdet raskt blir usynlig om du ikke lager innhold med verdi som engasjerer med «likes» og kommentarer. For å sikre at du når ut til målgruppen din, kan du annonsere på Facebook og Instagram .
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Ikke (aldri) start annonsering på Facebook og Instagram før du har installert og tatt i bruk Facebook sin «Piksel». Dette er et lite script som ligger på nettsiden eller nettbutikken din som samler informasjon om en besøkende på nettsiden din. Med denne kan du bygge et publikum basert på hva de gjør, hva de ser på, legger handlevognen og kjøp. Det gir noen muligheter du ikke må gå glipp av. Dette er din stille “usynlige hjelper” for å målrette annonser, optimalisere og å lære. Men husk å lag en oversikt over cookies og scripts du legger til – og at du har en personvern/GDPR-side. Du finner denne under “Bedriftsinnstillinger->Datakilder->Piksler”. Facebook Business Manager Om du ikke har det fra før må man lage en “Business manager”-konto og deretter legge til en annonsekonto for å kunne bruke en pixel. Fordelen med en slik konto er at du kan legge til flere sider og annonsekontoer (maks to) per bruker. Fra denne kan du legge til personer eller firmaer som du vil gi tilgang til. F.eks. så kan du gi tilgang til annonsekontoen din til et byrå eller person som skal hjelpe deg med annonsering. Opprette en Business Manager-konto på Facebook: Gå til business.facebook.com/overview . Klikk på Opprett konto. Skriv inn navnet på bedriften din, navnet ditt og jobb-e-postadressen din, og klikk på Neste. Angi bedriftens detaljer, og klikk på Send inn. Når du har laget en Business Manager konto må du: Legge til personer i Business Manager Legge til sider i Business Manager Legge til annonsekontoer i Business Manager . (Her trenger du et kredittkort slik at du kan betale for annonsene.) Be om tilgang til en side i Business Manager En bra video på hvordan Facebook Business Manager settes opp finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=GUzJwrjpRy0 N  år Facebook har bygget opp dine publikumsgrupper kan du i ettertid målrette annonser basert på hva du har gjort eller ikke har gjort på nettsiden eller nettbutikken din. Om potensielle kunder ikke kjøpte noe, bare la noe i handlevogn og forlot siden, kan du lage en spesialannonse for å få de til å potensielt fullføre kjøpet.
Av Øystein Iversen 05 Nov, 2020
Vi kommer nok ikke utenom Facebook som en veldig god annonsekanal. All erfaring og statistikk frem til nå tilsier det. Tipper du har kjøpt et produkt etter å ha sett en annonse på Facebook? Grunnen til at Facebook er så bra er rett og slett fordi de vet “alt” om hver enkelt av oss. Det er prisen vi betaler for å være der og det gir deg som annonsør mange muligheter. Har du en annonsekonto i Facebook får du også tilgang til å annonsere på Instagram. Stopp-effekt Vi bruker sosiale medier for å holde oss oppdaterte og bli underholdt, ikke å klikke på annonser. Det betyr at jobben vår som annonsører er å klare å få oppmerksomheten til noen som ikke er der for å bare klikke på annonsene våre. Vi må lage en stoppeffekt som gjør at de som er der faktisk får lyst til å finne ut mer om oss. Du bør derfor ha fokus på å gi verdi og kanskje til og med underholde. Et ekstra godt tilbud kan også fungerer bra. Det handler om å få oppmerksomhet der alle andre også prøver å kjempe om det samme. Målretting er viktig for å prøve å nå de som potensielt kan være interesserte i deg. Få oppmerksomhet. Fortell om fordelene. Tydelig “call to action” Målretting For en bedrift som ønsker seg oppmerksomhet gir det store muligheter, da Facebook bla gir anledning til å målrette annonser på bakgrunn av geografi, kjønn, alder og ikke minst interesser. Kombinerer du dette klarer du å få synlighet og oppmerksomhet til akkurat de du vil skal se ditt budskap. En kjempemulighet for både store og små bedrifter. Aldri tidligere har det vært enklere å nå frem så målrettet og til en så lav kostnad.Det er viktig å definere hvem som er kundegruppen, da er det også enklere å nå dem digitalt. Husk å målrette annonsen skikkelig og prøv med bare Facebook-feed først. Da må du fjerne alle andre plassering Facebook foreslår, men du kan også overlate optimalisering av kampanjen din til Facebook. Størrelse på annonser Det er viktig at du velger riktig størrelse på bilder og video. Husk at de aller fleste som er på Facebook og Instagram bruker mobilen og scroller. Da har du en mulighet til å fylle skjermen deres så mye som mulig med ditt budskap. Huske å ikke bruke for mye tekst (maks ca 20%), da blir ikke annonsen din godkjent. Lager du en annonse for nyhetsoppdateringene på Facebook og Instagram bør du som minimum lage de kvadratiske. Anbefalte størrelsesforhold er 9:16 til 16:9 (horisontalt: 16:9, Kvadrat: 1:1, Vertikal: 4:5 eller 2:3 og fullt portrett: 9:16. Videoannonser Flere og flere går fra stillbilder til levende bilder/video. Det er ikke uten grunn. Video virker ofte mye bedre da målet med annonser er å få folk til å stoppe opp for å bli interessert i nettopp deg og ditt tilbud. Du bør absolutt bruke videoannonser før bilder for å få mest mulig ut av annonseringskostnaden. Tekst i annonser Ha fokus på fordeler i teksten, ikke egenskaper. Ha en tydelig “call to action”, f.eks. “kjøp her”. Unngå oppfordring til å “like” og kommentere annonsene dine. Ryktene sier at Facebook ikke liker at vi oppfordrer til å dele og kommentarer for å oppnå mer rekkevidde, spesielt i annonser. Bruk heller en tekst som denne: “Kjenner du noen som trenger denne? Vis det til dem”. Bruk gjerne emojis, men maks 2-3. Du bør også maksimalt bruke et ord med store bokstaver, resten små. Flere annonsesett Uansett er det nesten et “must” at du lager flere annonsesett og tester mot ulike interesser, grupper og adferd. Da får du statistikk som gir deg svaret på hvilket målretting som gir beste effekt og resultat. Har du laget en post på siden din er det enkleste å begynne med den, men husk å målrette. Før du setter opp en kampanje er det viktig at du setter opp en “pixel” og et publikum i Facebook Ad manager .
Av Øystein Iversen 04 Nov, 2020
Sporing og analyse av det som skjer på nettsiden din og hvilken effekt annonseringen din har er helt avgjørende. Uten det så famler du i blinde.
Share by: