Konverteringssporing og analyse
Sporing og analyse av det som skjer på nettsiden din og hvilken effekt annonseringen din har er helt avgjørende. Uten det så famler du i blinde.

Bruk Google Analytics for statistikk og sporing av konverteringer på nettsiden din. En konvertering kan være kjøp, registrering, innsending av kontaktskjema eller påmelding på din e-post liste.
Dette må du sette opp på nettsiden din og i Google Analytics. NB: Dette kan være litt vrient og litt teknisk. Kontakt din nettsideleverandør – eller spør Digitala
Konverteringsrate
Om du selger fysiske produkter i nettbutikken din er den mest sannsynlige konverteringsraten din mellom 2-4%. Dette er litt avhengig av produkt du selger, men det gir en pekepinn. Det betyr at du må ha ganske mange inn på nettsiden din for at du skal klare å få et kjøp.
Er nettsiden veldig bra og du har bra produkter og priser, kan du kanskje klare et høyere tall. Optimalisering av innhold, bilder, video, branding og handleopplevelse er noe som må jobbes med kontinuerlig. Du bør ikke starte annonsering før du vet at nettsiden og nettbutikken din er så bra som mulig. Da kommer du til å miste mange kjøpsmuligheter. Google Analytics gir deg denne raten om du har satt opp all måling riktig.
Hotjar!
Vil sterkt anbefale å opprette en gratis konto hos Hotjar. Hotjar lar deg gjøre opptak av hva en kunde (anonymt) gjør på nettsiden din. Du kan også lage “heatmaps” på hvor folk trykker på enkeltsider. Du får raskt et god bilde av hvordan kundene dine bruker siden – og beveger seg rundt.
Du vil garantert få en aha-opplevelse og kommer til å gjøre endringer etter å ha sett noen opptak. Du må installere et lite script på side og oppdatere cookies-siden din for å bruke dette verktøyet. Hotjar finnes i en gratisversjon som gir deg mye verdi.
Digitala tips

